Tråden for dumme spørsmål.

Mener bare å ha lest at man bør noen grader over pitch temperaturen. Det var gjerne i relasjon til amerikanske bryggere som gjerne pitchet noe høyere for deretter å kjøle ned til gjæringstemperatur. Da denne nedkjøling (uten glykol) tok en god stund så måtte man og heve temperaturen for diacetyl rast over utgangspunktet. Kan godt være jeg har drømt alt dette, altså :p

Nå brukte ikke jeg lange tiden fra 14-15 grader og ned til 11 grader. Så da er jeg vel gjerne trygg med en rast på 16/17 grader da...
Det flyter mye rar info omkring. Dannelsen av diacetyl fra acetolaktat er en kjemisk prosess som er uavhengig av gjæren, og den har avgjort ikke noe med pitchtemperaturen å gjøre. Det eneste med temeperatur som er viktig, er å ikke heve den for raskt. Maks 6 grader på 24 timer, sier Palmer - om du vil stole på ham, da:).

Og så må ølet stå lenger på diacetylrasten om aktiviteten er mer eller mindre slutt. Ellers holder det med et par dager.
 
Noen som har benyttet silikonslange som vannslange. Dvs. vann med trykk. Fungerer det? Er på jakt etter noen fleksible vannslanger, uten å betale dyre dommer for en kveil på 20-30meter.

Sprengte en 6 mm ID silikonslange koblet til vann når jeg glemte at kranen i enden var stengt.
 
Sprengte en 6 mm ID silikonslange koblet til vann når jeg glemte at kranen i enden var stengt.
Nå har mine silikonslanger ganske tykk vegg. Men tok en liten test igår, og det så ikke veldig trygt ut i overgangen fra slangen til koblingen. Så tenkte å høre om andre erfaringer eller løsninger her :)
 
Tror du bør gå for armert slange.
1/2 tomms av silikon uten armering med 3mm? vegg tåler ikke trykket jeg har på vannet.
Tipper det er rundt 3 bar.

Armert silikonslange er nok ikke så billig.
 
På min maskin er det 7 liter dødrøm under maltrøret så farten på skyllevannet får enn ikke justert før man evt har skylt med 7 liter og vel så det..
Poenget er å åpne krana og tappe ut med ca 1 liter i minuttet samtidig som man tilfører skyllevann i toppen. Forsøker å holde et jevnt nivå på toppen til det er slutt på skyllevannet (i skyllevannskjelen). Man hever altså IKKE maltrøret. Dette fungerer kun på maltrør med hele sider, og ikke på slike maltkurver man kan bruke til BIAB, som er bare netting.
 
Noen som har benyttet silikonslange som vannslange. Dvs. vann med trykk. Fungerer det? Er på jakt etter noen fleksible vannslanger, uten å betale dyre dommer for en kveil på 20-30meter.
De blåser seg litt opp, så man får skikkelig bra trykk når man åpner. Kan være fint når man spyler utstyr, men;
Jeg tror du vil få en kjedelig overraskelse hvis du går fra en silikonslange med vanntykk på.
 
Sist redigert:
Satte en starter på en pakke scottish yeast fra Wyeast. Etter et drøyt døgn på snurren var det null aktivitet. Hadde to slanter med A01 og WY1968 oppi siden startervørteren ikke hadde noe negativ lukt. Etter dette startet den kjapt opp.
Kan dette være en potensiell katastrofe? Ett døgn med sukkerholdig vørter kan vel være en bakteriefest. Ikke noe ulukt så langt, men usikker på om jeg tør å bruke den.

Dette er faktisk andre wyeastpakken på kort tid som har vært død ut fra pakken. Begge satt i god tid før utløpsdato. Wyeast har økt utløpsdato til 6 mnd, men jeg er ikke imponert
 
Tror dere de isposene som følger med gjæra kan brukes til å holde gjæringstemperaturen i sjakk de første døgna under stromgjæring
de aller varmeste ukene på sommern?
F.eks feste de mellom gjæringskaret og noe isolerende som et liggeunderlag
 
MonoBryggeriet skrev:
Var på Strømmen i dag og kjøpte Barke til en Helles som kanskje brygges allerede søndag. På litt impuls kjøpte jeg samtidig en pose kverna Eraclea. Skal jeg følge bryggeplanen blir det liggende i ca. 2 mnd, men kan jo også brukes om drøye 3 uker. Har ikke store nok poser til å vakuumpakke.

kjøpte samtidig 100g Floormalted, Eraklea og Barke som jeg skal lage te på for å sammenligne mot Bestmaltz. Alt skjedde litt på impuls så kom på i ettertid at jeg også burde kjøpt Weyer pils og pils ekstra lys …

Det der går bra. Men du må niok ta en tur til, ja ... :D.

Tok deg på ordet jeg ;)! Så nå har jeg alle pilsnermaltene til Weyermann fra Strømmen i hus som skal sammenlignes sammen med Bestmaltz. Men når? Det gjenstår å se …

Fatet i går første brygg med Barke. En liten prematur vurdering fra både vørt og ferdig gjæret øl er at selv om jeg opplever Barke som mer malttung, så opplever jeg samtidig at den er mere ensartet (monoton er så negativt ladet ord) i smak uten at det nødvendigvis er negativt i denne sammenhengen. Oppleves da også reinere synes jeg. Bryggene jeg har med Bestmaltz synes jeg så langt har hatt mere kompleksitet i maltsmaken.
 
God kveld. Nå har lager stått å gjæra i 14 dager og Brewfather sier jeg sette opp til 15c i 3 dager. Må gjæringa være ferdig før jeg setter opp til 15c ?
Gjæren er w-34/70
 
God kveld. Nå har lager stått å gjæra i 14 dager og Brewfather sier jeg sette opp til 15c i 3 dager. Må gjæringa være ferdig før jeg setter opp til 15c ?
Gjæren er w-34/70
Gjæringa skal helst IKKE være ferdig når du begynner å ramp’e opp temperaturen :p
 
Ok har ikke tatt noen gravity måling enda. Men hva gjør jeg hvis den er ferdig gjæra da ?
Du setter den opp. Så lenge det er gjær i suspensjon som ikke har tatt kvelden vil den gyve løs på det den kan. Ved å heve temperaturen øker du biprodukter fra gjærings samtidig som gjæren får lettere arbeidsforhold
 
Tilbake
Topp