Tråden for dumme spørsmål.

Du kommer ikke i nærheten av å få gitt nok oksygen på den måten der, sjøl om det er bedre enn ikke å gjøre noe.

Jeg skal vel være forsiktig med å si at noe jeg ikke har prøvd sjøl, ikke vil funke. Men i teorien i alle fall, så får du her gjær som starter jobben uten tilstrekkelige lagre av cellemembranråstoff (steroler), og dermed skal de få - igjen i teorien - trøbbel med å gjære ølet skikkelig ut. Og de vil være i dårlig stand til å gå løs på en ny jobb.

Jeg hadde nok ikke prøvd å gjøre det der. Kanskje det går bra, men jeg hadde enten skaffa meg oksygeneringsutstyr, eller spandert ny tørrgjær til hvert brygg.
I beg to differ... I teorien har du selvsagt helt rett, men praksis viser at det funker... Sjekka akkurat loggen min og ser at de 10 siste batchene med Kølsch gjæret slik samt et tilsvarende antall pilsnerbatcher endte på 1.008-10.

Har forøvrig oksygeneringsutstyr og bruker det på "tyngre" øl....
 
Som Finn er inne på er det å tilføre oksygen nok det optimale, men jeg pleier aldri å gjøre det når jeg pitcher slurry av Lallemand Køln etter første brygget på tørrgjærog det funker hver gang.... Jeg har bryggeren stående et stykke høyere enn gjæringskaret og trer en bit silikonslange på krana. Vørteren får da litt fall og plasker inn luft... Riktignok ikke Kølsch som overføres på bildet under, men det illustrerer prinsippet i metoden... Den melsikta du posta bilde av vil sikkert forbedre luftinnblandinga ytterligere...

Vis vedlegget 52700
Det er nok en fair sjanse for at det går bra med det første påfølgende brygget, for der bruker du gjær som har fått optimale betingelser. Du trenger jo ikke oksygenere når du bruker denne tørrgjæren. Den gjæren du får ut av det andre brygget, har imidlertid ikke fått optimale betingelser, og det er om du bruker den igjen, jeg blir betenkt.

Det som skjer, er at gjæren får dårligere kapasitet til å formere seg, sånn at det er for lite aktiv gjær igjen mot slutten av gjæringa. Det kan du riktignok kompensere for ved å bruke mer gjær, hvilket i første omgang ikke er noe problem, siden du har nok å ta av når du gjenbruker. Men det er ikke noen helt ideell løsning; jeg trur risikoen for en heftig oppstart på gjæringa som vil kunne gi usmaker, øker.

Altså: Gjenbruke én gang går kanskje greit, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det tredje brygget.
 
I beg to differ... I teorien har du selvsagt helt rett, men praksis viser at det funker... Sjekka akkurat loggen min og ser at de 10 siste batchene med Kølsch gjæret slik samt et tilsvarende antall pilsnerbatcher endte på 1.008-10.

Har forøvrig oksygeneringsutstyr og bruker det på "tyngre" øl....
Jeg går ut fra at det du sier, ikke er at du kjørte 10 batcher i serie, men at du alltid gjenbruker én gang, og at det går helt utmerket:)? For det har jeg ikke problemer med å forene med teorien, jfr. den forrige posten min her.
 
Det er nok en fair sjanse for at det går bra med det første påfølgende brygget, for der bruker du gjær som har fått optimale betingelser. Du trenger jo ikke oksygenere når du bruker denne tørrgjæren. Den gjæren du får ut av det andre brygget, har imidlertid ikke fått optimale betingelser, og det er om du bruker den igjen, jeg blir betenkt.

Det som skjer, er at gjæren får dårligere kapasitet til å formere seg, sånn at det er for lite aktiv gjær igjen mot slutten av gjæringa. Det kan du riktignok kompensere for ved å bruke mer gjær, hvilket i første omgang ikke er noe problem, siden du har nok å ta av når du gjenbruker. Men det er ikke noen helt ideell løsning; jeg trur risikoen for en heftig oppstart på gjæringa som vil kunne gi usmaker, øker.

Altså: Gjenbruke én gang går kanskje greit, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det tredje brygget.
Hehe...10 brygg i serie på samme gjæren har jeg nok ikke prøvd meg på..

Som du beskriver gjenbruker jeg slurry direkte etter første brygg.. når den gjæren derimot skal brygges neste gang får den seg en runde på snurren med startervørter..

Jeg har en gang prøvd 5 brygg i serie på pitching av slurry fra foregående brygg med full utgjæring og ingen usmaker men jeg kan selvsagt ha hatt flaks... magnetrøreren står jo her okkesom, tid har jeg nok av og jeg har skalert opp batchene mine så jeg får en 2-3L ekstra som fryses ned..
 
Takk begge to for lærerik erfaringsutveksling.

Jeg kjører 2, så får jeg se om jeg gidder en tredje. Det er vel en viss fare for at jeg blir lei av å brygge "samme" øl. Tar det i relevant kölsch-tråd når det nærmer seg og oppskriften skal settes helt.
 
Hehe...10 brygg i serie på samme gjæren har jeg nok ikke prøvd meg på..

Som du beskriver gjenbruker jeg slurry direkte etter første brygg.. når den gjæren derimot skal brygges neste gang får den seg en runde på snurren med startervørter..

Jeg har en gang prøvd 5 brygg i serie på pitching av slurry fra foregående brygg med full utgjæring og ingen usmaker men jeg kan selvsagt ha hatt flaks... magnetrøreren står jo her okkesom, tid har jeg nok av og jeg har skalert opp batchene mine så jeg får en 2-3L ekstra som fryses ned..
Nå har jeg akkurat vært en tur i Oslo og fått smake på hjemmebrygget til en Norgesmester, og som sagt i en annen post; det er ingen tilfedighet at Jørgen er norgesmester. Ølet hans er i en egen klasse. Jeg synes at jeg brygger ganske drikkelig øl sjøl - eller i alle fall at det jeg er mest fornøyd med, er ganske drikkelig - men det er altså mulig å brygge noe bedre.

Så hva er det han gjør; hvor i prosessen ligger "hemmeligheta"?

Det er ikke i oppskrifta. De fleste oppskrifter på godt øl er såre enkle greier. Det er ikke i meskinga. (Jørgen brygger på en Speidel, som mange andre, og han mesker gjerne over natta, og det er neppe det som er nøkkelen:).) Det han er uhyre nøye med, er håndteringa av gjæren. Nok gjær og optimalt frisk gjær, og god kontroll på gjæringstemperaturen.

Det er jo lærebokstoff, det der. Noe vi alle egentlig veit. Men om det er noe jeg tar med meg fra smakinga i går når det gjelder brygging, så er det en forsterka overbevisning om at "best practices" virkelig spiller en rolle når det gjelder gjæren og gjæringa.
 
Jeg ville sjekket 17. - og kanskje til og med før. Det skal både være nede rundt antatt FG og stabilt i minst tre dager, så om du sjekker første gang 19., blir det tidligst flasking 21. ...
 
Hei jeg satt en mangrove ipa 5 juni og var 10.44. Tørrhumla 12 juni sg var 10.14. Skal jeg sjekke fg 17 juni eller 19juni?
Regner med at det er juli du mener, og jeg ville nok målt SG både 16. og 19.

Du kan måle hvor ofte du vil, men SG er ikke final (FG) før den er stabil over et par-tre dager uansett.
 
Det ble plutselig ferietur på meg. Ser ut at den amber alen jeg har til gjæring på 19.5 grader kan få nesten 4 uker i gjæringskaret før jeg kan få flasket den.
Kan dette gå bra?
 
Til flaskekonkurranser ser jeg at kun 0.5L er lov nå. Pleier å tappe på 0.33L, men ser at det kan være greit å ha noen flasker med 0.5L, om konkurranse skulle bli aktuelt. Til NM er det vel i første omgang 2 flasker som sendes inn. Hvor mange ekstra må jeg ha tilgjengelig? Ikke at jeg tror det er nødvendig, men om jeg skulle være heldig er det for dumt å ikke kunne være med videre fordi jeg har for lite flasker :rolleyes:.

Hva er gjengs for andre konkurranser i Norbrygg 2x0.5L, noe ekstra her også?

Savner for øvrig info om NM 2021 på hjemmesiden og forumet. Det ble vel lagt ut noe en annen plass (antakelig facebook?).
 
Satte en gjærstarter i dag på wlp500, men nå etter 5 timer er det fortsatt ingen tegn på aktivitet. Ikke en eneste boble
Det er vel ikke helt normalt ?
Best før 5. okt
CF51AD71-2702-4A8D-A71B-74D7A1B1EBD4.jpeg
 
Til flaskekonkurranser ser jeg at kun 0.5L er lov nå. Pleier å tappe på 0.33L, men ser at det kan være greit å ha noen flasker med 0.5L, om konkurranse skulle bli aktuelt. Til NM er det vel i første omgang 2 flasker som sendes inn. Hvor mange ekstra må jeg ha tilgjengelig? Ikke at jeg tror det er nødvendig, men om jeg skulle være heldig er det for dumt å ikke kunne være med videre fordi jeg har for lite flasker :rolleyes:.

Hva er gjengs for andre konkurranser i Norbrygg 2x0.5L, noe ekstra her også?

Savner for øvrig info om NM 2021 på hjemmesiden og forumet. Det ble vel lagt ut noe en annen plass (antakelig facebook?).
Reglene har vel vært ganske like de siste årene, så les reglene for 2020. Det anbefales å ha 3 flasker i reserve, dvs. totalt 5 flasker.
 
Hei folkens

Svigers har spurt meg om å brygge øl sammen med han, vi har snakket om det i flere år, men det ble liksom aldri noe av. Nå er det dessverre sånn at han har fått kreft, og utsiktene er dårlig.

Så jeg hadde tenkt at vi kunne lage noe sammen. Tror han hadde blitt veldig glad.

Problemet er jo at jeg er jo grønn som det kommer.

Hvor bør jeg starte?

Jeg har en tom fryser, som ikke brukes, ellers er det minimalt med utstyr.
Tenker jeg trenger en sånn sammen med en heatpad?

Takker for all hjelp og god sommer.
 
Tilbake
Topp