Tråden for dumme spørsmål.

Åssen er det med dekstriner og skumfasthet? Jeg har trodd det gir litt ekstra fint skum.
Så vidt jeg veit har det ingen betydning der. Når steget på 72 grader sies å gi bedre skum og munnfølelse, henger det sammen med at det produseres glycoproteiner, men steget skal holdes lenge for å gi den effekten; 40 minutter+.
 
Sist redigert:
Så vidt jeg veit har det ingen betydning der. Når steget på 72 grader sies å gi bedre skum og munnfølelse, henger det sammen med at det produseres glycoproteiner, men steget skal holdes lenge for å gi den effekten; 40 minutter+.
Jøss. Jeg synes så tydelig de ølene har fått så fint skum, men så lenge har jeg aldri holdt det. Jaja, placebo er også en effekt.
 
Jøss. Jeg synes så tydelig de ølene har fått så fint skum, men så lenge har jeg aldri holdt det. Jaja, placebo er også en effekt.
hehe - jeg har aldri tenkt så mye over det der med skum. Jeg kan jo lansere Bergers skum-lov: Så lenge du brygger på en vettug måte, og lager godt øl, vil du aldri komme til å bekymre deg om skummet:).

Men det er kanskje fordi jeg nesten alltid legger inn det der lange steget på 72 grader?
 
Har en starter som har stått snart tre uker i kjøleskap. Tenker å gi den litt vørterøl og noen timer for å kvikne til igjen.
Yey? Tar eg feil?
 
Hvorfor heter det spraymalt , og ikke spraywort/sprayvørter ? dme ,dwe, dried wort extract er ikke det mer korrekt ? sikkert noen som kan forklare for meg. Det passer vel i denne tråden
 
Kan da umulig ikkje være bra for gjæren. Litt slow wake up.
To varianter som neppe kan kalles "slow wake up":):

Shaken Not Stirred: 1 liter vørter 1.040 i en 5-liter. Ha i gjæren og rist til det bare er skum. La stå i ro, og hiv hele greia oppi ved full kräusen.

Vitality starter: 1 liter vørter 1.040 + gjær. Sett den til snurring på rører'n i fire timer, og hiv hele greia oppi.

Instruksene for begge sier at du ikke skal oksygenere vørteren. Jeg prøvde den siste der i det siste brygget mitt, og angrer litt på at jeg ikke oksygenerte. Den kom ikke så superraskt i gang som jeg hadde venta, men det kan riktignok også skyldes at jeg har den på en litt lav temperatur.

Kompromiss: Gi litt oksygen "for sikkerhets skyld".
 
Det er feil for SNS.

Der må jeg ta ansvar for å ha forkvaklet hjernen din @Finn Berger ;) Jeg skrev det omtrent her, og sitatet var tatt ut av kontekst og gjaldt tørrgjær. Du rettet på meg, men absorberte falsumet;-)
Det er nok ikke ditt ansvar. SNS begynner å få noen år på baken, og det er lenge sida jeg leste om det første gang. Om det nå er blitt til at man skal okysgenere, så har noen endra oppfatning.

Teorien sier for det første at gjæren ikke trenger oksygen når den pitches dersom den har fått bygge opp fulle lagre av steroler og lipider på forhånd. (Det er det den bruker oksygenet til.) Og for det andre påstår teorien at SNS-starteren sørger for fulle lagre.

Det første virker rimelig logisk, og er ikke noe særegent for SNS-teorien. Det andre mener jeg er tvilsomt.

Men en slik starter funker åpenbart, så det man gjør, er vel likevel godt nok. Og kanskje er det meningsløst å forbedre - ved å tilsette oksygen - det som er godt nok?
 
Bryggehansker, beskytter disse mot varme også? Altså, kan eg stikke hånda ned i vørteren på rundt 80 grader, ta opp silbunnen og bytte den ute med trub dam dip tuben?
Var umulig å gjøre det med en lang grill/pølseklype...
 
Bryggehansker, beskytter disse mot varme også? Altså, kan eg stikke hånda ned i vørteren på rundt 80 grader, ta opp silbunnen og bytte den ute med trub dam dip tuben?
Var umulig å gjøre det med en lang grill/pølseklype...
Hvis det er de grønne hanskene du mener tror jeg du må være kjapp, de blir nok skikkelig varme ila kort tid. Prøv med varmt vann fra springen, det pleier holde ca. 65 grader, da får du en pekepinn på hvordan de takler varme.
 
Hvis det er de grønne hanskene du mener tror jeg du må være kjapp, de blir nok skikkelig varme ila kort tid. Prøv med varmt vann fra springen, det pleier holde ca. 65 grader, da får du en pekepinn på hvordan de takler varme.
Eg har ikkje kjøpt. Lurer derfor på om de er verdt investeringen. Har litt vanskelig for å tro at noe plastiskk kan holde varmen unna så veldig lenge :) Samtidig er det jo en kjapp operasjon. Hadde spart meg for å tømme kjelen før oppkok.
 
Bryggehansker, beskytter disse mot varme også? Altså, kan eg stikke hånda ned i vørteren på rundt 80 grader, ta opp silbunnen og bytte den ute med trub dam dip tuben?
Var umulig å gjøre det med en lang grill/pølseklype...
Mine tjukke, svarte gummihansker (tjukke til å være gummihansker, ihvertfall) gjør det mulig. Men det er lurt å ha noe kaldt vann klart å stappe armen under etterpå. Det funker ikke kjempebra, men det går.
 
Tilbake
Topp