Tråden for dumme spørsmål.

Det vil også hjelpe litt å kjøle ned hender og hansker først (samme som at man kan hoppe ut i isvann etter å ha vært i sauna, bare motsatt vei)

Og vær sikker på at hanskene er så lange at du ikke plutselig får 80° vørter oppi dem....
 
Hei kjøpte kjøleskap som lukter veldig kan jeg bruke bryggrens ?
For å ikke bare komme med et forsøk på humor på forrige svar, så var det kjøleskapet jeg kjøpte også rimelig kjipt, men jeg vasket godt med en halvsterk klorblanding, spesielt pakningen trengte en god skrubb, på mitt kunne jeg ta av hele pakningen og legge i bløtt.

Jeg fant også ut at den beholderen som kondensen forsvinner i trengte en vask, det var noe kronglete men gjorde underverker. Jeg er nok noe hysterisk, men jeg bruker antibac(til overflater) til sopp kultivering så har det alltid hjemme, så når skapet var vasket med klor og hadde lufttørket gikk jeg over hele kjøleskapet med antibac, ikke fordi jeg trengte et sterilt skap, men fordi det er bakterier som lukter, og skapet ble som nytt :)
 
Bryggehansker, beskytter disse mot varme også? Altså, kan eg stikke hånda ned i vørteren på rundt 80 grader, ta opp silbunnen og bytte den ute med trub dam dip tuben?
Var umulig å gjøre det med en lang grill/pølseklype...
Hva med et rustfritt kjede fra silbunnen og over kjelekanten, så slipper du å fiske?
 
Bryggehansker, beskytter disse mot varme også? Altså, kan eg stikke hånda ned i vørteren på rundt 80 grader, ta opp silbunnen og bytte den ute med trub dam dip tuben?
Var umulig å gjøre det med en lang grill/pølseklype...
Jeg har gjort det, og det går, om du er kjapp. Men da brukte jeg noen solide hansker fra Biltema, røde, som de ikke har lenger. Problemet var mest at de bare var akkurat lange nok.

Men finner du lange nok hansker, er det en løsning å kjøpe dem ekstra store, og så bruke tynne vanter inni, og en langerma genser. Da får du ganske god isolasjon.
 
Jeg har gjort det, og det går, om du er kjapp. Men da brukte jeg noen solide hansker fra Biltema, røde, som de ikke har lenger. Problemet var mest at de bare var akkurat lange nok.

Men finner du lange nok hansker, er det en løsning å kjøpe dem ekstra store, og så bruke tynne vanter inni, og en langerma genser. Da får du ganske god isolasjon.
Se her ja. Kjapp er nok stikkordet, men det burde jo gå? Men hansker fra bryggebutikkene er ubrukelige? Søkte på Biltema, fant ingenting.
 
Et par dumme spørsmål om ny bryggekjele
De er kanskje dumme fordi jeg kanskje vet svaret, men vil gjerne ha deres mening

Har nå vasket kjelen, kun med varmt vann og en svamp (det dret jeg meg litt ut på at jeg ikke gjorde første gang på ny kjele). Gikk over alt innvending, jeg skulle kanskje brukt no mer enn kun vann, men jeg kunne ikke se no rester på "tørkepapir-testen"..

og er ikke denne litt "kort", kunne med fordel vært litt lengre :rolleyes:så hadde kulevtilen satt litt fastere (den er jo litt tung)

IMG_2673.jpegIMG_2672.jpeg trenger kanskje ikke den hvite på innsiden?

Og har no 2 bryggekjeler, begge med kran, en 20 liter og 14 liter. Hvordan ville dere da gjort det hvis dere skulle brygget f.eks 15 liter med 4 kg korn (BIAB)? Det greieste er vel bare å meske og koke i den store og skylle i den lille (batch-sparge)
men det er selvfølgelig mange andre muligheter også
 
Sist redigert:
Hei! Har kjøpt min første bryggemaskin (digiboil 35l) og lurer på hva bryterne for watt har å si? Er to brytere, 1900w og 500w. Hvilken burde jeg bruke, og hvorfor?
 
Hei! Har kjøpt min første bryggemaskin (digiboil 35l) og lurer på hva bryterne for watt har å si? Er to brytere, 1900w og 500w. Hvilken burde jeg bruke, og hvorfor?
Tja...det de har å si er hvor mye effekt du tilfører.. med de bryterne har du 3 effekttrinn; 500W, 1900W og 2400w. Ikke ulikt en komfyr f.eks.
Ved oppvarming til mesketemp eller oppkok sparer du jo tid på å kjøre 2400W. Under mesking ville jeg valgt laveste settinga som holder mesketemp og under koking laveste setting som gir en jevn rullekok. Dette avhenger selvsagt også av omgivelsestemperatur og brygger du f.eks på trassen eller i garasjen er det mulig du må kjøre med ganske høy effekt for å klare det overnevnte...
 
Et par dumme spørsmål om ny bryggekjele
De er kanskje dumme fordi jeg kanskje vet svaret, men vil gjerne ha deres mening

Har nå vasket kjelen, kun med varmt vann og en svamp (det dret jeg meg litt ut på at jeg ikke gjorde første gang på ny kjele). Gikk over alt innvending, jeg skulle kanskje brukt no mer enn kun vann, men jeg kunne ikke se no rester på "tørkepapir-testen"..

og er ikke denne litt "kort", kunne med fordel vært litt lengre :rolleyes:så hadde kulevtilen satt litt fastere

Vis vedlegget 54192Vis vedlegget 54191 trenger kanskje ikke den hvite på innsiden?

Og har no 2 bryggekjeler, begge med kran, en 20 liter og 14 liter. Hvordan ville dere da gjort det hvis dere skulle brygget f.eks 15 liter med 4 kg korn (BIAB)? Det greieste er vel bare å meske og koke i den store og skylle i den lille (batch-sparge)
men det er selvfølgelig mange andre muligheter også
Jeg bruker alltid den hvite på innsiden, og det er jo på innsiden du strammen så kuleventilen står rett, i tilegg er jo den hvite der for å forsikre at kuleventilen ikke løsner og at du ikke skraper opp kjelen når du strammer.

Og om jeg ville kunne jeg bært en tom kjele med å holde i kuleventilen så den burde jo være stram nok :)

Jeg ville nok, eller det vil si det var det jeg gjorde før, meske og koke i den store og batch-sparge i den lille.

Og en siste ting, ser de termometerne som er beregnet til SS kjelene selges for nesten halvparten av hva jeg betalte for kjelen
Er det virkelig verdt det? https://oslo.bryggselv.no/tilbehør/103484/ss-brew-tech-termometer-til-brew-kettle
Er de ikke bare litt i veien for meskeposen også?
Jeg vurderte den en stund, men etter å ha lest å kikket litt konkluderte jeg med at det ser kult ut, fungerer neppe noe bedre enn en du setter på kanten eller bare sjekker raskt med og ja den stikker et par cm inn i kjelen så sjansen for at meskeposen får hull er absolutt der.
 
Sist redigert:
Jeg bruker alltid den hvite på innsiden, og det er jo på innsiden du strammen så kuleventilen står rett i tilegg er jo den hvite dær for å forsikre at den ikke kuleventilen løsner og at du ikke skraper opp kjelen når du skrur fast kuleventilen.

Og om jeg ville kunne jeg bært en tom kjele med å holde i kuleventilen så den burde jo være stram kok :)

Jeg ville nok, eller det vil si det var det gjorde før, meske og koke i den store og batch-sparge i den lille.


Jeg vurderte den en stund, men etter å ha lest å kikket litt konkluderte jeg med at det ser kult ut, fungerer neppe noe bedre enn en du setter på kanten eller bsre sjekker raskt med og ja den stikker et par cm inn i kjelen så sjansen for at meskeposen får hull er absolutt der.

Akkurat det jeg ønsket å lese jo :D
 
Tilbake
Topp